Standardy ochrony dzieci

w Square Apartments Gdynia

 

Podstawa prawna: art. 22c Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym.

 

  1. Postanowienia wstępne
  2. Mając na uwadze konieczność zapewnienia dzieciom należytej ochrony w trakcie ich pobytu w Square Apartments Gdynia prowadzonym przez Stefczyk Finanse SA z siedzibą w Gdynia, wprowadzone zostają niniejsze „Standardy ochrony dzieci w Square Apartments Gdynia”, zwane dalej Standardami.
  3. Ilekroć w Standardach jest mowa o:
  4. Stefczyk Finanse – rozumie się przez to spółkę Stefczyk Finanse SA z siedzibą w Gdynia, zarejestrowaną w rejestrze przedsiębiorców KRS pod numerem 0000677966,
  5. Square Apartments lub Square Apartments Gdynia – rozumie się przez to obiekt przy ul. Świętojańskiej 17 w Gdyni prowadzony przez  Stefczyk Finanse.
  6. Kierowniku Obiektu – rozumie się przez to osobę zarządzającą Square Apartments Gdynia z ramienia Stefczyk Finanse, choćby tylko przejściowo, np. w ramach zastępstwa.
  7. Pracowniku Square – rozumie się przez to osobę wchodzącą w skład personelu Square Apartments Gdynia, niezależnie od podstawy prawnej wykonywania przez nią prac,
  8. Dziecku – każda osoba poniżej 18 roku życia, za wyjątkiem osób, o których mowa w art. 10 § 2 kodeksu cywilnego.
  9. Osoba dorosła - każdy człowiek powyżej 18 roku życia, który nie jest dla dziecka jego rodzicem lub opiekunem prawnym.
  10. Krzywdzenie dziecka - oznacza popełnienie na jego szkodę przestępstwa.
  11. Przestępstwo na szkodę dziecka – na szkodę dzieci mogą być popełnione wszystkie przestępstwa, jakie mogą być popełnione przeciwko osobom dorosłym, a dodatkowo przestępstwa, które mogą być popełnione wyłącznie przeciwko dzieciom (np. Wykorzystywanie seksualne z art. 200 kodeku karnego ). Z uwagi na specyfikę obiektów turystycznych, w których łatwo można
  12. Na każdym etapie stosowania procedur wynikających ze Standardów należy pamiętać, że mogą one stanowić niedogodność dla Gości, w związku z czym należy wykazywać zrozumienie dla reakcji Gości na powyższe i tłumaczyć im konieczność, tak faktyczną jak i prawną, przeprowadzania w Square Apartments Gdynia przedmiotowych procedur. Reakcja Gościa nie może jednak stanowić powodu do odstąpienia od procedur.
  13. Wszelkie procedury przewidziane Standardami należy stosować z zachowaniem zasady proporcjonalności względem zaistniałej sytuacji i w sposób racjonalny.
  14. Pracownicy Square powinni w kontaktach z dziećmi uwzględniać poziom ich rozwoju emocjonalnego oraz intelektualnego, a w przypadkach, gdy dziecko jest osobą niepełnosprawną lub osobą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wówczas także tę okoliczność.

 

  1. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między pracownikami Square a dziećmi, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec dzieci.
  2. Stefczyk Finanse będzie dokładać starań, by pracownicy Square mogący mieć kontakt z dziećmi, przebywającymi w Square Apartments, mieli świadomość ciążących na nich w tym zakresie obowiązków, a także by potrafili zadbać o bezpieczne relacje pomiędzy nimi a dziećmi.
  3. Pracownik Square nie powinien dopuszczać do sytuacji, w której pozostaje w Square Apartments w pomieszczeniu sam na sam z dzieckiem, z wyjątkiem sytuacji, gdy pozostawienie dziecka samego w pomieszczeniu mogłoby w istotny sposób zagrozić jego dobru, w szczególności zdrowiu lub życiu. W miarę możliwości należy zapewnić obecność innej osoby dorosłej, nadzór kamer monitoringu lub tak zaplanować obowiązki służbowe, aby móc do nich powrócić, gdy tego rodzaju sytuacja już minie.
  4. Jakiekolwiek kontakty pomiędzy pracownikiem Square a dzieckiem, przebywającym w Square Apartments, nie powinny wykraczać poza interakcje uzasadnione obowiązkami służbowymi.

 

III. Zasady i procedury identyfikacji dziecka przebywającego w Square Apartments Gdynia i jego relacji do osoby dorosłej, z którą przebywa w Square Apartments Gdynia.

  1. Identyfikacji dziecka i jego relacji do osoby dorosłej, z którą przebywa w Square Apartments, dokonują pracownicy recepcji. Identyfikacja taka następuje na podstawie rozmowy z dorosłym oraz z dzieckiem, pracownik recepcji poprosić o dokument tożsamości dziecka lub inny dokument potwierdzający, że osoba dorosła ma prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem w obiekcie. W przypadku braku dokumentu tożsamości można poprosić o podanie danych dziecka (imię, nazwisko, adres, numer PESEL)
  2. Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem ani opiekunem prawnym dziecka, należy poprosić tę osobę o udokumentowanie, np. poprzez okazanie stosownego dokumentu, zgody rodzica lub opiekuna prawnego na pozostawanie przez dziecko pod opieką wspomnianego dorosłego, w przypadku ich braku należy poprosić o numer telefonu wyżej wymienionych, aby zadzwonić i potwierdzić przebywanie dziecka w obiekcie z obcą osobą dorosłą za wiedzą i zgodą rodziców/opiekunów prawnych.
  3. Jeśli w trakcie przeprowadzania procedury opisanej w ust. 1 i 2 pracownik recepcji nabierze wątpliwości co do relacji łączącej dziecko i osobę dorosłą, z którą przebywa on w obiekcie, wówczas należy o tym dyskretnie powiadomić Kierownika Obiektu. Dziecko, jak i osoba dorosła powinni w tym czasie pozostawać pod obserwacją pracowników Square.
  4. W trakcie rozmowy z dzieckiem należy zwrócić szczególną uwagę na to, by dziecko miało możliwość swobodnego i nieskrępowanego wypowiadania się, w szczególności by dorosły, z którym dziecko przebywa w Square Apartments, nie udzielał odpowiedzi na pytania zadawane dziecku. Jeśli dorosły w jakikolwiek sposób utrudnia kontakt z dzieckiem lub wywiera na niego presję, Pracownik Square może poprosić dorosłego o opuszczenie pomieszczenia na czas prowadzenia rozmowy z dzieckiem, a także poprosić o obecność w trakcie rozmowy dodatkowo drugiego pracownika Square.

 

  1. Zasady i procedury reagowania w przypadku uzasadnionego przypuszczenia, że dobro dziecka znajdującego się na terenie Square Apartments Gdynia jest zagrożone.
  2. Jeżeli zaistnieje uzasadnione przypuszczenie, że dobro dziecka znajdującego się na terenie Square Apartments jest zagrożone, wówczas każdy pracownik Square jest zobowiązany, w reakcji na powyższe, do podjęcia adekwatnych działań.
  3. Uzasadnione podejrzenie skrzywdzenia dziecka występuje w szczególności wtedy, gdy pracownik Square zaobserwował okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie dziecka, gdy dziecko nosi ślady mogące świadczyć o krzywdzeniu, a także gdy dziecko samo poinformowało o krzywdzeniu.
  4. Działania, o których mowa w ust. 1, powinny polegać na natychmiastowym powiadomieniu o zaistniałej sytuacji Kierownika Obiektu, a jeśli to nie będzie możliwe lub mogłoby spowodować zbędne opóźnienie, na powiadomieniu przełożonego lub policji.
  5. Jeśli od pracownika Square można tego w danej sytuacji oczekiwać, może on podjąć również bezpośrednie działania mające na celu zastopowanie krzywdzenia, uwzględniając jednakże, by taka próba nie zagrażała bezpieczeństwu jego samego, dziecka, ani też osób postronnych. Osobą postronną w rozumieniu niniejszego postanowienia nie jest sprawca lub współsprawca krzywdzenia. Działania pracownika Square powinny pozostawać w granicach prawa, w szczególności stosować się do zasad regulujących kwestię obrony koniecznej lub tzw. zatrzymania obywatelskiego.

 

  1. Procedury w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenia dziecka.
  2. Po powiadomieniu przez pracowników Square w sytuacjach przewidzianych w niniejszych Standardach Kierownik Obiektu jest zobowiązany do ustalenia stanu sprawy oraz, jeśli ustalone okoliczności uzasadniają taki krok, do powiadomienia policji.
  3. Mając uzasadnione podejrzenie, że dziecko przebywające w obiekcie jest krzywdzone, należy niezwłocznie zawiadomić policję.
  4. Po powiadomieniu policji pracownicy Square powinni zadbać, by dziecko oraz osoba dorosła, która mogła popełnić przestępstwo, nie oddalili się ze Square Apartments przed przybyciem funkcjonariuszy policji, a także by potencjalne dowody popełnienia przestępstwa nie uległy zniszczeniu (np. zabezpieczenie nagrań z kamer monitoringu).
  5. W uzasadnionych przypadkach Kierownik Obiektu jest zobowiązany także rozważyć i skonsultować z Biurem Prawnym Stefczyk Finanse możliwość zawiadomienia sądu opiekuńczego.

 

  1. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników Square Apartments Gdynia do stosowania Standardów, zasady przygotowania tych pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.
  2. Osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie pracowników Hoteli do stosowania Standardów jest Kierownik Square, którego wspiera w tym zakresie Biuro Prawne Stefczyk Finanse.
  3. Pracownicy Hoteli będą mieli możliwość podnoszenia swych kompetencji związanych z zadaniami wynikającymi ze Standardów w ramach szkoleń wewnętrznych. Podnoszenie kompetencji będzie dokumentowane testami, kończącymi szkolenia.

              

VII. Postanowienia końcowe.

  1. Co najmniej raz na dwa lata dokonywana będzie ocena Standardów w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami, a wnioski z przeprowadzonej oceny zostaną udokumentowane na piśmie.
  2. Standardy podlegają udostępnieniu na stronie internetowej www.squareapartmentsgdynia.pl, a także zostaną wywieszone w widocznym miejscu w recepcji, w wersji zupełnej oraz skróconej, przeznaczonej dla dzieci.
  3. Standardy wchodzą w życie z dniem 15 lutego 2024 roku.

 

 

 

Numery kontaktowe właściwych służb:

112 – numer alarmowy,

997 – Policja,

998 – Straż Pożarna,

999 – Pogotowie Ratunkowe,

986 – Straż Miejska,